MediaMasters Game: mediawijs? Bewijs het maar!

Tot en met 22 oktober is het Codeweek in heel Europa. In Nederland zetten zo’n 50 organisaties zich actief in om kinderen kennis te laten maken met alle facetten van digitale geletterdheid. Eén zo’n initiatief is MediaMasters, bestaand uit de Game en de Club. De MediaMasters Game is een gratis, crossmediaal spel voor in de klas en thuis en wordt gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid (17 t/m 24 november). Vorig jaar waren maar liefst 150.000 leerlingen ingeschreven en ook dit jaar gaan de aanmeldingen hard.

Spelenderwijs maken leerlingen in groep 7 en 8 kennis met de kansen en de gevaren van media. Denk hierbij aan onderwerpen als sociale media, reclame, informatievaardigheden, programmeren, games, cyberpesten, vloggen, beeldvorming, virtual reality en online gedrag. De Game biedt scholen een kans om op een toegankelijke en uitdagende manier met media in de klas aan de slag te gaan.

De leerdoelen zijn gebaseerd op het Mediawijsheid Competentiemodel. In het kort:

  • Kritisch leren kijken naar media en snappen hoe deze werken (analyse)
  • Het effect (bedoeld of onbedoeld) van media ervaren en begrijpen (bewustzijn)
  • Inzicht krijgen in hun eigen mediagedrag (privacy en respect)
  • Praten over media, thuis en in de klas (dialoog)
  • Zelf media kunnen inzetten en maken (creatie)

Ook aan de slag met mediawijsheid? Meld je klas aan voor 10 november 2017 zodat je gegarandeerd alle informatie ontvangt die nodig is om van de MediaMasters Game een succes te maken.

MediaMasters is een initiatief van Mediawijzer.net, kernpartner van CodePact.