“20 things to do with a computer – foward 50 years”, vorige maand populair op de socials. Nu in een boekreview door Pauline Maas. Onderaan de review staan een aantal actiepunten. En er worden suggesties gedaan om je netwerk uit te breiden. Veel leesplezier!
‘Things to do with a computer’ uit 1971
Het boek is door Gary S. Stager samengesteld met een voorwoord van Cynthia Solomon. Gary heeft bijna 50 auteurs uit de gehele wereld bereid gevonden allemaal terug te kijken op het beroemde stuk van Seymourt Papert en Cynthia Solomon uit 1971 “Twenty things to do with a computer” waarin Seymour Papert en Cynthia 20 projecten beschrijven wat je allemaal met een computer kan doen (gedichten maken, geometrische vormen tekenen, muziek maken, huizen tekenen, stokken laten balanceren, poppen laten dansen met motoren etc).
In dit nieuwe prachtige dikke boek (bijna 400 pagina’s!) zijn er bijna 50 mensen gevraagd om naar het stuk van Seymour en Cynthia te kijken en dit naar de huidige tijd te schrijven. De co-auteurs in dit boek hebben hun strepen verdiend op het gebied van Computational Thinking, Making, Coding en Educatie.
Persoonlijke verhalen
Het zijn allemaal persoonlijke verhalen hoe de auteurs zijn geïnspireerd door Papert en ze laten zien hoe je zijn ideeën nog steeds actueel zijn en hoe zij ze gebruiken in hun dagelijkse leven met leerlingen. Veel verschillende programmeertools worden besproken, waaronder Scratch, Snap!, Turtle-art, Lynx, Turtlestitch, MakeCode, Beetle Blocks, Wolfam language, MIT App inventor, MicroBit, Circuit Playground, Humminbird, Tinkercad, Raspberry, Arduino en Lego Education. We hebben al veel materialen op onze materialen pagina over deze platforms.
Een aantal van de auteurs zijn: Paolo Blikstein, Dennis O. Harper, Sugata Mitra en Miles Berry. Deze auteurs hebben we ook gelinkt naar een pagina/twitteraccount. Het is de moeite waard om eerdergenoemden te volgen.
Uit het boek komt het onderstaande citaat van Papert uit 1990.
‘Isn’t it time for us to grow up?’.
Seymour Papert
Dit boek is een aanrader voor iedereen in het onderwijs en bijna verplicht leesvoer voor iedereen die zich bezighoud met Computational Thinking. Het is een goed naslagwerk en het boek geeft veel achtergrond informatie over ‘waarom Computational Thinking geintergreed in ons onderwijs thuishoort. Wil je direct aan de slag? Kijk eens naar onze materialenpagina of op de pagina van i&i over Digitale Geletterdheid.
6 actiepunten
Gary Stager heeft 6 punten om in actie te komen. Hieronder staan deze 6 punten genoemd.
- Een nieuwe manier om te weten en nieuwe dingen om te weten
- Probeer de schade te beperken en leer kinderen wiskunde principes
- Wat kinderen leren is geen wiskunde
- Een bedreiging voor de levensvatbaarheid van onderwijs
- Er is veel ruimte voor verbetering (nieuwe gadgets in school is geen onderwijs vernieuwing)
- Onderwijs innoveren door open project matige opdrachten te geven
Het boek is te koop via Amazon voor $34.95.